Logo for Podiumtechnieken
  • Policy en auteursrecht
  • English
  • Over ons
    • Onderzoeksportfolio
    • Onderzoekers
    • Partners
    • In het nieuws
    • Contact
    • RITCS
  • Geschiedenis podiumtechnieken
    • Canon
    • KC PAKT
    • Fading lights
    • Tijdslijnproject
    • Erfgoed
    • Een op vier theater
    • Podiumtechniek tussen WOII en nu
    • Changement à Vue
    • Channel tour
    • Wood and Canvas
    • Studentenwerk
    • Collega’s en organisaties
    • Bronnen
  • Competenties
    • ESSENCE
    • Portfolio-based learning en assessment
    • Duaal leren voor Diverse Doelgroepen
    • E-LEV
    • PACE-VET
    • TeBeVat
    • Leren in tijden van Corona
    • LAAR
    • TALQ
    • ESCO
    • ScenTec
    • Backbone
    • Cue One Go
    • Testcentrum
    • Profielen en standaarden
    • CAPE-SV
    • TTF
    • OPTiV
    • PraPAT
    • TTT-LPT
  • Duurzaamheid & veiligheid
    • ETTE
    • REcoEP
      • REcoEP: een praktische gids
      • REcoEP tools
  • Kunst, ondernemerschap en techniek
    • KC PAKT
    • LUMINAL LAB
    • Server gebaseerde multicam captatie
    • Capturing
    • ZEEZIN
    • Belichtingstechniek voor podiumtechnici
    • COOP
    • LiViDat
    • Studentenwerk
  • Over ons
    • Onderzoeksportfolio
    • Onderzoekers
    • Partners
    • In het nieuws
    • Contact
    • RITCS
  • Geschiedenis podiumtechnieken
    • Canon
    • KC PAKT
    • Fading lights
    • Tijdslijnproject
    • Erfgoed
    • Een op vier theater
    • Podiumtechniek tussen WOII en nu
    • Changement à Vue
    • Channel tour
    • Wood and Canvas
    • Studentenwerk
    • Collega’s en organisaties
    • Bronnen
  • Competenties
    • ESSENCE
    • Portfolio-based learning en assessment
    • Duaal leren voor Diverse Doelgroepen
    • E-LEV
    • PACE-VET
    • TeBeVat
    • Leren in tijden van Corona
    • LAAR
    • TALQ
    • ESCO
    • ScenTec
    • Backbone
    • Cue One Go
    • Testcentrum
    • Profielen en standaarden
    • CAPE-SV
    • TTF
    • OPTiV
    • PraPAT
    • TTT-LPT
  • Duurzaamheid & veiligheid
    • ETTE
    • REcoEP
      • REcoEP: een praktische gids
      • REcoEP tools
  • Kunst, ondernemerschap en techniek
    • KC PAKT
    • LUMINAL LAB
    • Server gebaseerde multicam captatie
    • Capturing
    • ZEEZIN
    • Belichtingstechniek voor podiumtechnici
    • COOP
    • LiViDat
    • Studentenwerk

Submenu

  • ESSENCE
  • Portfolio-based learning en assessment
  • Duaal leren voor Diverse Doelgroepen
  • E-LEV
  • PACE-VET
  • TeBeVat
  • Leren in tijden van Corona
  • LAAR
  • TALQ
  • Cue One Go
  • ESCO
  • Testcentrum
  • Informatie Testcentrum
  • Profielen en -standaarden
  • CAPE-SV
  • TTF
  • OPTiV
  • PraPAT
  • TTT-LPT
  • ScenTec
  • Backbone

Intiutive search

AR VR and XR assessment beeld competentie Duaal leren duurzaamheid E-leren EQF erfgoed ervaringsbewijs ESCO ETTE geluid Geschiedenis licht Musical Nieuws ondernemen Onderwijs onderzoek Onderzoeker opleiding Podiummechanica portfolio profielen PWO sectoroverzicht studentenwerk techniek veiligheid werkplekleren wetgeving

Search

Competentiemanagement en opleidingsmethodiek

Competenties liggen aan de basis van ons functioneren. De omschrijving ervan is noodzakelijk voor opleiding, bijscholing, evaluatie, assessment, aanwerving en functieprofielen. Het Kenniscentrum heeft een grote expertise opgebouwd in het schrijven van heldere, transparante en universeel overdraagbare omschrijvingen voor de sector van de podiumtechnieken. Deze omschrijvingen kunnen gebruikt worden op verschillende niveaus en door verschillende types gebruikers.

Het Kenniscentrum ontwikkelt, in het kader van verschillende nationale en internationale projecten, hulpmiddelen om de competentieomschrijvingen in diverse situaties in te zetten.

  • ESSENCE

    In het ESSENCE  Erasmus+ project, ontwikkelen we een gedetailleerd Europees curriculum voor de geluidsspecialist-operator op EQF5 niveau (Graduaat). ESSENCE staat voor European Sound Specialist Education and Curriculum Exchange. We werken […]

    Lees meer

  • Portfolio-based learning en assessment

    In samenwerking met de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen (AP), de Erasmushogeschool Brussel (EhB) en de Hogeschool Gent (HOGENT)  ontwikkelen en delen we kennis over portofolio-based learning en assessment (PBL en […]

    Lees meer

  • Duaal leren voor Diverse Doelgroepen

    Dit ESF project organiseert een proeftuin binnen het graduaat in het Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief om verschillende vraagstukken met betrekking tot duale leertrajecten als volwaardige leerweg te beantwoorden. De resultaten […]

    Lees meer

  • E-LEV

    E-LEV ontwikkelt een nieuw digitaal opleidingstraject dat leidt tot een veiligheidspaspoort in de live eventindustrie (activiteiten die live plaatsvinden, in aanwezigheid van een publiek).Het combineert een digitale leeromgeving met inoefening […]

    Lees meer

  • PACE-VET

    Het PACE-VET (Partial Certification in the Vocational Field of Event Technicians) project, dat vanuit EhB gedragen wordt door de Bachelor Applied Computer Science en dat we  in de zijlijn opvolgen, […]

    Lees meer

  • TeBeVat

    TeBeVat ontwikkelt hulpmiddelen voor het erkennen van eerder verworven competenties. De kern van het project ligt in het begeleiden van de kandidaat die zijn competenties wenst te laten beoordelen op […]

    Lees meer

  • Leren in tijden van Corona

    Onder het moto alles kan, niets moet, en op vraag van de studenten Podiumtechniek RITCS, een greep uit het online aanbod van tools, tricks, cursussen en gewoon leuk om te […]

    Lees meer

  • LAAR

    Het LAAR project onderzocht de mogelijkheden van het gebruik van Learning Analytics en Augmented Reality voor VET  (Professionele opleiding en training) in de sector van de podiumtechnieken. Ondertussen is het […]

    Lees meer

  • TALQ

    TALQ (Transparency in Art Levels & Qualifications) onderzoekt hoe nationale kwalificaties en certificaten in kaart kunnen worden gebracht op basis van internationale ESCO-profielen. Het onderzoek identificeert en test mogelijke procedures, […]

    Lees meer

  • ESCO

    Het kenniscentrum nam als expert deel aan de ESCO sectorale referentiecommissie voor de sector Arts, Entertainment and Recreation. De sectoriele referentiecommissies ontwikkelen een nomenclatuur voor de sector. Deze nomenclatuur wordt […]

    Lees meer

  • ScenTec

    Het ScenTec project wil de creatieve, technische en veiligheidsstandaarden in de Balkan verhogen door het opzetten van opleidingen voor podiumtechnici. Vanuit de driejarige studie die de universiteit uitvoerde rond “The […]

    Lees meer

  • Backbone

    Het Backbone project onderzoekt de koppeling van evaluatie-, validerings- en portfoliohulpmiddelen door middel van een centrale gegevensstructuur gebaseerd op competenties. Hierbij staat het individuele, unieke profiel van de lerende centraal […]

    Lees meer

  • Cue One Go

    Het Cue One Go project is opgezet door het Sociaal Fonds Podiumkunsten in het kader van de oproep “Ontwikkeling van een contextspecifieke leidraad werkplekleren” van het departement Onderwijs en Vorming. […]

    Lees meer

  • Testcentrum

    Het Testcentrum Podiumtechnieken RITS was een erkend centrum voor het behalen van het ervaringsbewijs Assistent Podiumtechnicus, Podiumtechnicus, Podiumtechnicus Licht, Podiumtechnicus Klank, Podiumtechnicus Beeld en Toneelmeester. Het centrum kwam daarmee tegemoet […]

    Lees meer

  • Profielen en standaarden

    In de aanloop van het testcentrum voor de ervaringsbewijzen podiumtechniek werkte het kenniscentrum mee aan de ontwikkeling van de beroepscompetentieprofielen en standaarden. Leter werkte het kenniscentrum ook mee aan de […]

    Lees meer

  • CAPE-SV

    CAPE-SV (capitalisation des acquis professionnels dans l’Europe du spectacle vivant) is een EFTLV – Leonardo project rond het ontwikkelen van ECVET aplicaties. Het Kenniscentum Podiumtechnieken is in dit project een […]

    Lees meer

  • TTF

    In opdracht van de European Social Partners voerden TEAD vzw en Accademia Teatro alla Scala in 2009 een onderzoek uit naar de situatie van de opleiding podiumtechnieken in Europa. Het […]

    Lees meer

  • OPTiV

    Het PWO-project OPTiV analyseert het opleidingslandschap podiumtechnieken in een sterk veranderende technisch-artistieke context en formuleert antwoorden op de vraag naar optimalisatie van zowel het opleidingslandschap als de inhoudelijke invulling van […]

    Lees meer

  • PraPAT

    In opdracht van de Vlaamse OnderwijsRaad (VLOR) voerde het kenniscentrum podiumtechnieken van het RITS (EHB) een onderzoek naar Praktijkleren in de Podium- en Audiovisuele technieken, kortweg PraPAT. Praktijkleren neemt een […]

    Lees meer

  • TTT-LPT

    Het TTT project en zijn opvolger het LPT project zijn beide Leonardoprojecten rond competenties in de podiumtechnieken. Een groep van experts uit Finland, Zweden, UK, Italie en Belgie ontwikkelde een […]

    Lees meer

Deze pagina

Print Friendly and PDF

Nieuws

Kenniscentrum Podiumtechnieken RITCS

Copyright © 2023 Podiumtechnieken. All Rights Reserved. Theme by AcademiaThemes

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Podiumtechnieken
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.