Het Capturing project onderzocht de mogelijkheden van live image capturing en tracking binnen een musical context. Daarbij werd een methodiek ontwikkeld om acteurs op een natuurlijke manier te leren omgaan met de technologie binnen een voorstellingscontext.
Het gebruik van capturing binnen een voorstellingscontext is momenteel beperkt. Hiervoor zijn een aantal redenen aan te halen. Zo blijft de latency een probleem, zijn er weinig professionelen vertrouwd met de technologie en hebben acteurs/zangers moeite met het gebruik.
Vanuit het veld, vooral van scenografen en musicalmakers, kwam de vraag om deze technieken verder te exploreren zodat ze kunnen worden ingezet in een productiecontext. Om ze ten volle bruikbaar te maken moeten de (toekomstige) spelers opgeleid worden in het gebruik van deze technologie. Hiervoor is een aangepaste methodologie noodzakelijk.
Als slot van het onderzoek organiseerde het project een workshop voor Brusselse jongeren vanaf 16 jaar onder de noemer transmedia summerschool.
“Space, 2058. 100 jaar na de futuristische Expo ’58 met Sputnik en het Atomium moet Brussel naar een voorbijzoevende asteroïde migreren met alles wat haar lief is. Aan jou om deel uit te maken van het team dat hiervoor een live prototype moet ontwikkelen deze zomer.
Onder leiding van professionals en internationale artiesten, filosofen en wetenschappers ga je gedurende 10 dagen aan de slag met de nieuwste technologieën: video-mapping, 3D-modeling, 3D-painting, VJ-ing, mediafootage, coderen, motion capturing, Virtural Reality,… Samen creëren we een spaceship-planetoïde en tonen onze verbeelding aan het publiek”
kunstenaars- scientifiques – philosophers – wetenschappers – philosophes – artists -filosofen –
artistes – scientists
Studenten van
- RITCS
- Design enTechnologie
Onderzoekers
- Jean Van Driessche
- Wim Lanckrock
Organisatie transmediasummerschool
- Hendrik De Smedt
Project website
Timing
- 2014– 2017
Met de steun van
- PWO middelen Erasmushogeschool Brussel
- InnovIris.Brussels