Logo for Podiumtechnieken
  • Policy en auteursrecht
  • English
  • Over ons
    • Onderzoeksportfolio
    • Onderzoekers
    • Partners
    • In het nieuws
    • Contact
    • RITCS
  • Geschiedenis podiumtechnieken
    • Canon
    • KC PAKT
    • Fading lights
    • Tijdslijnproject
    • Erfgoed
    • Een op vier theater
    • Podiumtechniek tussen WOII en nu
    • Changement à Vue
    • Channel tour
    • Wood and Canvas
    • Studentenwerk
    • Collega’s en organisaties
    • Bronnen
  • Competenties
    • ESSENCE
    • Portfolio-based learning en assessment
    • Duaal leren voor Diverse Doelgroepen
    • E-LEV
    • PACE-VET
    • TeBeVat
    • Leren in tijden van Corona
    • LAAR
    • TALQ
    • ESCO
    • ScenTec
    • Backbone
    • Cue One Go
    • Testcentrum
    • Profielen en standaarden
    • CAPE-SV
    • TTF
    • OPTiV
    • PraPAT
    • TTT-LPT
  • Duurzaamheid & veiligheid
    • ETTE
    • REcoEP
      • REcoEP: een praktische gids
      • REcoEP tools
  • Kunst, ondernemerschap en techniek
    • KC PAKT
    • LUMINAL LAB
    • Server gebaseerde multicam captatie
    • Capturing
    • ZEEZIN
    • Belichtingstechniek voor podiumtechnici
    • COOP
    • LiViDat
    • Studentenwerk
  • Over ons
    • Onderzoeksportfolio
    • Onderzoekers
    • Partners
    • In het nieuws
    • Contact
    • RITCS
  • Geschiedenis podiumtechnieken
    • Canon
    • KC PAKT
    • Fading lights
    • Tijdslijnproject
    • Erfgoed
    • Een op vier theater
    • Podiumtechniek tussen WOII en nu
    • Changement à Vue
    • Channel tour
    • Wood and Canvas
    • Studentenwerk
    • Collega’s en organisaties
    • Bronnen
  • Competenties
    • ESSENCE
    • Portfolio-based learning en assessment
    • Duaal leren voor Diverse Doelgroepen
    • E-LEV
    • PACE-VET
    • TeBeVat
    • Leren in tijden van Corona
    • LAAR
    • TALQ
    • ESCO
    • ScenTec
    • Backbone
    • Cue One Go
    • Testcentrum
    • Profielen en standaarden
    • CAPE-SV
    • TTF
    • OPTiV
    • PraPAT
    • TTT-LPT
  • Duurzaamheid & veiligheid
    • ETTE
    • REcoEP
      • REcoEP: een praktische gids
      • REcoEP tools
  • Kunst, ondernemerschap en techniek
    • KC PAKT
    • LUMINAL LAB
    • Server gebaseerde multicam captatie
    • Capturing
    • ZEEZIN
    • Belichtingstechniek voor podiumtechnici
    • COOP
    • LiViDat
    • Studentenwerk

Submenu

  • Tijdslijnproject
  • Erfgoed
  • Een op vier theater
  • Podiumtechniek tussen WOII en nu
  • Changement à Vue
  • Channel tour
  • Wood and Canvas
  • Studentenwerk
  • Collega’s en organisaties
  • Bronnen
  • Canon
  • Fading lights

Intiutive search

AR VR and XR assessment beeld competentie Duaal leren duurzaamheid E-leren EQF erfgoed ervaringsbewijs ESCO ETTE geluid Geschiedenis licht Musical Nieuws ondernemen Onderwijs onderzoek Onderzoeker opleiding Podiummechanica portfolio profielen PWO sectoroverzicht studentenwerk techniek veiligheid werkplekleren wetgeving

Search

Fading lights

Het project “Fading lights, the cross over from candle to LED” onderzoekt historische belichtingsmethodes. De focus ligt daarbij op de invloed die de overgang tussen verschillende technologieën heeft op het lichtbeeld.

Het onderzoeksproject kadert in de ruimere context van de geschiedenis van de podiumtechnieken. Het bouwt verder op het onderzoeksproject “Changement à Vue” dat het Kenniscentrum samen met de Zweedse universiteit Uniarts Stockholm heeft uitgevoerd. De focus wordt daarbij verschoven naar het gebruik van de belichting.

In de vorige PWO periode focusten we, binnen het “Changement à Vue”-project, op de geschiedenis van de podiummechanica. Van daaruit ontwikkelden we een visie rond een ‘taal van beweging’ die de betekenis van beweging op het podium verheldert en de relatie tussen de uitvoerende technicus (operator) en de ontwerper actualiseert. We ontwikkelden instrumenten, zoals het 1:4 schaaltheater, waarmee studenten en professionals aan de slag kunnen gaan om die visie te concretiseren in een hedendaagse context.

In dit project willen we de focus uitbreiden tot/verleggen naar de geschiedenis van de belichting. Concreet willen we daarbij onderzoeken hoe de fysieke omstandigheden en technische mogelijkheden de voorstelling, in al zijn verschillende deelaspecten, beïnvloedden. Licht heeft immers invloed op spel, decor, kostuum, make-up, perceptie van het publiek en visuele kwaliteit van de voorstelling. We vertrekken daarbij van het standpunt van de technicus/operator.

Het opzet wil vooral inspelen op de hedendaagse praktijk, waarin nieuwe technologie zoals LED en projectie de maker voor nieuwe uitdagingen stelt. Niet alleen worden technische parameters als kleurtemperatuur, spectrale verdeling, amberdrift, spreiding, … in vraag gesteld door de introductie van deze nieuwe technieken, ook de interfacing, nl. de verbinding tussen de operator en het licht als materie, vraagt om nieuwe inzichten.

De concrete onderzoeksvragen kunnen als volgt gedefinieerd worden:

  • Wat zijn de exacte fysische materialen en omstandigheden waarin voorstellingen, in verschillende historische periodes, zich afspeelden?
  • Is het mogelijk om een heldere afbakening te maken in de verschillende historische periodes om de evolutie van licht(ontwerp) te situeren? Kan dat gebeuren op basis van de technologische evoluties? En valt deze afbakening samen met de traditionele theatergeschiedenis?
  • Wat is de invloed van de technologische ontwikkeling op het lichtbeeld, het decor, de kostuums, make-up, pruiken, de acteurs, het spel, de voorstelling en de visuele kwaliteit?
  • Hoe verhouden deze evoluties zich tot de visuele perceptie van het publiek uit de tijdsperiode?
  • Kunnen we het effect van de belichting reproduceren? En past deze reproductie dan binnen een hedendaags referentie- en perceptiekader?

Binnen dit onderzoekstraject willen we de methodologie ontwikkeld in het “Changement à Vue”-project verder uitbouwen. Vertrekkend vanuit desk- en fieldresearch worden een aantal ijkpunten afgebakend, waarna door middel van research by doing de technologie op schaal of virtueel wordt gereconstrueerd en getoetst aan de realiteit van de verschillende podiumdisciplines.

We werken daarbij samen met andere onderzoekers in ons veld (zowel academische als niet-academische). In de laatste fase van het onderzoek betrekken we ook specialisten uit andere disciplines.

Media

Presentatie RITCS research week

On line presentation for the OISTAT Lighting Design Working Group.

Presentation Kulturakademin Göteborg (pdf)

Publicaties

  • Fading Lights, transities in theaterbelichting in een historische context – STEPP Magazine #28 (NL, PDF)
  • Fading Lights, Transitions in theatre lighting in a historical context – Die Fierte wand #9 (EN, PDF)
  • Fading lights (part 1) – Procen 2019/3 (EN, PDF)
  • Fading Lights (part 2)– Procen 2019/4 (EN, PDF)

Pers

  • Artikel NRC over testen historisch licht op decors Van Den Berghe

Onderzoekers

  • Chris Van Goethem
  • Anders Larsson (Uniarts Stockholm)

Timing

  • 2017 – 2020

Partners

  • Stockholm Academy of Dramatic Arts (SADA) Uniarts Stockholm (research website)

Met de steun van

  • EHB PWO middelen
  • Onderzoeksfonds Uniarts Stockholm

Tags: Geschiedenis, licht, onderzoek, PWO

Deze pagina

Print Friendly and PDF

Nieuws

Kenniscentrum Podiumtechnieken RITCS

Copyright © 2023 Podiumtechnieken. All Rights Reserved. Theme by AcademiaThemes

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Podiumtechnieken
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.