Het CANON van de Theatertechnische geschiedenis wil het bewustzijn en begrip rond de geschiedenis van technisch theater in Europa versterken.
Het project draagt bij aan het huidige discours over het behoud van het cultureel erfgoed van transnationale theatertechnologie en -technieken. We willen niet alleen de geschiedenis waarderen als een essentieel element in de opleiding van theaterbeoefenaars en het opbouwen van de identiteit van theaterprofessionals, maar ook het belang en het nut benadrukken van het delen van ons erfgoed als een stimulans voor innovatieve ontwikkelingen.
Studenten en medewerkers van negen Europese universitaire instellingen, onderzoekscentra en duale onderwijsprogramma’s – uit België, Tsjechië, Spanje, Duitsland, Italië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk – werken samen om een tijdlijn en een Canon van technisch theater te ontwikkelen tijdens zes workshops. De gebruikte methodologie en de ontwikkelde tools worden gedocumenteerd naarmate het project vordert.
Het project houdt zich bezig met archiverend onderzoek vanuit meerdere perspectieven uit de disciplines kunstgeschiedenis, engineering design, scenografie, architectuur en theater. Het omvat zowel het tastbare als het immateriële culturele erfgoed van het podiumkunstenveld.
De output van het project zal een set van digitaal leermateriaal zijn die in zijn geheel kan worden gebruikt, kan worden geïntegreerd in het onderwijs van verschillende specifieke disciplines, of kan worden gebruikt als referentiemateriaal. Deze flexibele aanpak stelt docenten in staat hun cursussen op een flexibele manier te structureren, aangepast aan de behoeften van verschillende studenten. De methodologische richtlijnen en de leermiddelen zullen nieuwe leermethoden inspireren en een verscheidenheid aan behoeften ondersteunen.
De projectstructuur en methodologie garanderen dat onderzoek van zowel docenten als studenten terugvloeit naar het onderwijs en naar het bredere professionele veld. De resultaten kunnen worden gebruikt door lokale belanghebbenden, waardoor de band tussen de lokale gemeenschap en de partnerinstellingen wordt versterkt. Het netwerk dat voortvloeit uit deze samenwerking zal zorgen voor voortdurende ontwikkeling en de duurzaamheid van de projectresultaten.
Project website
Project resultaten
- Canonbase, een research database die de geschiedenis van de podiumtechnieken structureert en visualiseert. (meertalig)
- 100 Stories, A CANON of Technical Theatre History
– in boekvorm, (EN), ISBN 978-94-647581-0-8 (Koop boek)
– In pdf (EN) (download )
– In database (EN en NL) - The CANON Cookbook: Recepten voor let lesgeven en leren van de geschiedenis van de podiumtechnieken.
– in boekvorm, (EN), ISBN – 9789464758122 ( Koop boek )
– In pdf (EN) (download )
– In database (NL) - Canon Tools, een serie digitale hulpmiddelen om het lesgeven en leren van de geschiedenis van de podiumtechnieken te ondersteunen.
Publicaties
- Canon Project: een beetje harmonie in de chaos STEPP magazine 39
Media
Researchers
- Chris Van Goethem
- Saskia Louwaard
- Karel Vanhaesebrouck
- Gitta Van Goethem
Timing
- Tot augustus 2022
Partners
- Beuth-Hochschule
- Stockholm University of the Arts
- Universitat Politechnica de Catalunya
- Real Escuela Superior de Arte Dramatico, Madrid
- Institut Umeni – Divadelni Ustav
- Rose Bruford College of Theatre and Performance
- Accademia di Belle Arti di L’Aquila
- Institut Del Teatre, Barcelona
With support of